Komşuda pişer bize de düşer

Eskiden evde pişenden yan komşuya tattırmak, sonra da tabağınıza koyulmuş yepyeni bir lezzetle bir gün komşunuzu kapıda buluvermek o kadar da ender bir şey değildi. Tabağınız elimde kapınızı çalıyorum... Bakalım bu size ne kadar tanıdık gelecek, komşuda pişenden size ne düşecek?!...

Perşembe, Mayıs 04, 2006

Şu Meşhur 'GREEK SALAD' (Yunan Salatası)




Yunanistan'da menülerin başında yer alan, turistler tarafından da oldukça fazla rağbet gören şu Yunan usulü salata dedikleri aslında nedir? Nasıl yapılır? Merak mı ediyorsunuz?

Greek Salad diye anılan, bildiğimiz mevsim salatasından çok da farklı olmayan bu salatanın, taze sebze meyvenin Akdeniz'deki kadar bol olmadığı kuzey ülkelerinden gelen turistler tarafından bir ana öğün gibi tüketildiğini görmek beni hep şaşırtmıştır. Çünkü ne Türkiye'de ne de Yunanistan'da salata sofralarımızdan eksik olmaz ama yanında mutlaka başka birşeyler (yani ana yemek) vardır, tek başına değil! Düşünecek olursak, sebzeye hasret olanlar için gerçekten eşi bulunmaz bir nimettir, bir tabak dolusu taze salata. Durum böyle olunca, menülerde bir Yunan salatasının fiyatı da neredeyse bir ana yemekle yarışacak boyutlarda oluyor. Arz talep meselesi tabi...
Yunan usulü salatanın farkına gelince; bence en BÜYÜK fark zaten salata malzemelerinin boyutlarında yani BÜYÜK doğranmasında... Bizim söğüşlük doğradığımız boyutta domatesler, salatalıklar, genellikle dolmalık biber ve ovulmadan eklenen soğan. Üstüne de bir dilim Feta peyniri koyduktan sonra zeytinyağını gezdirip bir avuç zeytin, bir tutam da kekik eklediniz mi, işte size Greek Salad!
Gördüğünüz gibi malzemeler hiç de yabancı değil. İkinci fark da salatanın üstüne peynir konması. Yunanlılar peyniri ve zeytini, Türkler gibi sabah kahvaltısında tüketmediklerinden gün içinde salatalarına eklemekle bulmuşlar çözümü.
Bir de, salataya limon sıkmak alışkanlığı da yok. Restoranlarda masada minik sirke şişeleri oluyor ama çok da rağbet edildiğini sanmıyorum. Limonu ise her çeşit etin yanında bolca getirdiklerinden, hemen birkaç tanesini kaşla göz arasında salataya sıkıveriyorum :)

Feta peynirini merak edenler için kısa bilgi: Bizdeki beyaz peynire (biz İzmirliler teneke peyniri deriz :) çok benzeyen, koyun (bazen de koyun ve keçi) sütünden yapılan, tabiri caizse 'Yunanistan'ın milli peyniri'dir Feta.


9 Comments:

Blogger Sibel said...

Sevgili Papatya, blog dünyasına hoşgeldin öncelikle.. ne iyi ettin de geldin! Başlarken hayatımıza ne katacağını düşünmüşsün ya, bence çok güzel şeyler katacaksın, bunu daha ilk yazılarından hissediyorum. Girit'ten gelecek nefis kokuları, ve o kokuları taşıyan komşu tabağını her gün merakla bekleyeceğim:) Bende taze birşey yok bugün ama bir fincan kahve ikram edebilirim sana, sonra acıkırsak belki kızarmış esmer ekmek dilimleri eşliğinde senin güzel salatana daldırırız çatalları, ne dersin?

Keçi peyniri benim en favori peynirimdir, ilk tattığımda daha önce neler kaçırmışım diye düşündüğümü hatırlıyorum:) Bu salatayı ben de yaparım bol bol, hatta mevsimin ilkini (malum, yaz domateslerini bekledim) geçen gün hazırladım kendime, zeytinyağı-kekik sosunu da bir gün önceden hazırladım ki aromaları geçsin birbirine.. Nefisti!

İlk yorum için biraz uzun oldu sanırım ama paylaşmak istedim. Girit'e sevgilerimi yolluyorum!

5/06/2006  
Blogger tata said...

Hosgeldin Papatya,
Ben de yegenlerimle daha fazla iletisimim olsun diye bir blog isine girdim, ama hic de fena olmuyor. Cok güzel insanlarla iliski icinde buluyor insan kendini. Ben de sevgiyle piser, bize de düser demistim ama seninki atasözüne daha uygun oldu tabii.
Ben de bu salatayi Münihteki Yunan lokantalirinda yedim ilk kez. Peynirli halini sevdim de iri dogranmasini sevmedim. Bildigim usül ufak dograyip, üzerine peyniri ekliyorum.
Offf, cok konustum, tekrar selam.
Sevgiyle kal.

5/06/2006  
Blogger Papatya said...

Sevgili Sibel, Sevgili Tata,
elimden gelenin en iyisini (ve en lezzetlisini :) yapmaya calisacagim...
Iyi dilekleriniz icin tesekkur ederim.
Gorusmek ve yazismak uzere...

5/06/2006  
Blogger Tijen said...

papatya'cigim aramiza hosgeldin. çok sevindim. hem de sevdigim bir lezzetle baslamissin. sakiz adasinda da bu salatanin üzerine bir dal kayakorugu tursusu koymuslardi. pek hostu!
ellerine saglik.
tijen

5/07/2006  
Anonymous Adsız said...

Hi Papatya!!!

At last I managed to view your blog. Something with me browser, something with me PSTN ;p connection to the internet hindered my attempts...Anyway, I am here! :)) Papatya, CONGRATS for this lovely blog of yours!! I cannot read Turkish, as you know (I hope I will be able to read and understand Turkish sometime though :), but I can judge from the picture..:D...which, btw, looks very tempting indeed! And I like the pictures of the flowers!! I think you take very nice shots of stuff. Keep it up!! With all my very best wishes,

elf

5/07/2006  
Blogger Pareo Anne said...

papatyacim, hosgeldin ne iyi ettin...
greek salad benim en sevdigim salatalardandir. ben salatada beyaz peynire bayiliyorum. normalde tek basina cok yiyemem ama salata icinde cok seviyorum beyaz peyniri. ellerine saglik.
Mayayi da opuyorum. bu arada mail adresin uygunsa sana bizdeki dogumgununde cekilmis fotograflarini gonderecegim Maya hanimin.
cok opuyoruz sizi...

5/08/2006  
Anonymous Adsız said...

Papatyacım hoşgeldin.Sizin genlerinizde var zaten lezzetli yemek yapmak. Annenin yaptığı o harika pastaları, çörekleri, zeytinyağlı sarmaları eve gidince anneme anlata anlata bitiremiyoruz. Senin yemek tariflerini veya paylaşımlarını merakla bekliyorum. tekrar hoşgeldin arkadaşım.
Sevgier Aslı Bora

5/08/2006  
Blogger Papatya said...

Sevgili Tijen,
deniz borulcesine KARA korugu dendigini duymustum ama KAYA korugu diye kastettiginiz deniz borulcesi degil herhalde di mi? KaYa korugunun latincesi Sedum (Crassulaceae) mi yoksa Crithmum maritimum mu? Cunku ben de, deniz kenarlarinda kayalarda cikan, yassi yassi yapraklari olup tursusu kurulan bitkiye, Turkcede nasil dendiginden emin degilim.
Giris yazimdaki cicekler acmis agacin ismini ben de bilmiyorum, sordugum insanlar da... Burali bir bitki degil, ithal getirtilip ekilmis herhalde... bu mevsimde sokaklara renk katiyor. Antalyada da oldugunu bilmiyordum. Ismini ogrenince yazacagim...

Sevgili Eleftheria,
Yorgo'nun cocukluk arkadasi, Maya'nin Elipe'si, yemek konulu bir blog actigimi duyar duymaz, adresini ver, hemen girerim, Turkce anlamiyorum ama resimlerine bakarim, diyerek beni cok guldurmustu gecen gun :))))
Euxaristw poly Elipe! (:

Hosbulduk Zeynepcim,
Bloglar aleminde de birlikteyiz... Dogum gunu fotograflarini bekliyorum... Mayacik Nefin'i aniyor, dogumgununu de...
gorusmek uzere...

Aslicim, canim,
Galiba haklisin... her neyse bu sey gercekten de insanin genlerinden geciyor bir sonraki nesillere sanki :)
Kusura bakma biraz gec oldu ama unutmamistim; senin de gecmis dogum gunun kutlu olsun! optum!

5/09/2006  
Anonymous Adsız said...

Çok teşekkürler papatyacım doğum günü kutlaman için, mutlu ettin. Öpüyorum çok.
Asl..

5/09/2006  

Yorum Gönder

<< Home