Komşuda pişer bize de düşer

Eskiden evde pişenden yan komşuya tattırmak, sonra da tabağınıza koyulmuş yepyeni bir lezzetle bir gün komşunuzu kapıda buluvermek o kadar da ender bir şey değildi. Tabağınız elimde kapınızı çalıyorum... Bakalım bu size ne kadar tanıdık gelecek, komşuda pişenden size ne düşecek?!...

Pazar, Haziran 04, 2006

Şimdi de Dolmalar Fırında

Fırın yemeklerinden açılmışken söz, geçenlerde yaptığımda fotoğrafladığım ama bir türlü yayınlama fırsatı bulamadığım biber dolmalarıyla devam edeyim istedim. Bilmeyenler için önce bir hatırlatma yapayım; Yunanistan'da da aynı bizim pişirdiğimiz gibi dolmalar ve sarmalar yapılıyor ve severek yeniliyor. Dolmaya, aynı anlama gelen Yemista deniyor, sarmalara da "küçük dolmalar" anlamında "dolmadakya". Biber, domates, patlıcan ve kabaklardan, hatta kabak çiçeklerinden dolma, asma ve lahana yapraklarından da sarma yapılıyor. Buraya kadar hiç de yabancı gelmiyor söylediklerim, değil mi? Bana değişik gelen, benim alışkın olduğum dolma harcından eksik ya da fazla olan malzemeler değil de, dolmaların genellikle fırında pişiriliyor olmasıydı. Yalnızca dolmaların değil, dolmanın yanısıra sarılmış minicik yaprak sarmalarının bile!

Sebzelerin dolma için nasıl hazırlandığına değinmeme hiç gerek yok. Bu, tereciye tere satmak, olurdu bence :) Belki dolma harcındaki ufak tefek değişikliklere değinebilirim. Mesela, dolma içine havuç rendelemeyi ben buradaki hanımlarda gördüm. Dolmalık sebzeler arasında patlıcan da varsa, patlıcanların içinin de rendeleyip dolma harcına eklendiğini de gördüm. Aslında patlıcanın en güzel kısmı olan içini atıp da yalnızca kabuğunu yemekten daha matıklı gelmişti bana. Böylece hem dolma içi artıyor hem de lezzet açısından zenginleşiyor... Tabi, içine domates rendelemek, özellikle sarmalara limon suyu eklemek de bize çok yabancı değil. Belki bir de kekiğin kullanılması... Onu da kullananlar olabilir Türkiye'de. (Ben annemin yaptığı gibi, varsa taze yoksa kuru nane, karabiber, tuz ve birazcık da tarçın kullanıyorum dolma harcında...) Bunlar Yunan dolmasındaki artılar, yani alışılmadık eklentiler bize göre. Bir de eksiler var tabi, yani Yemista'da olmayanlar. Mesela, dolmalık fıstık ve kuş üzümü kullanılmaz. Her kim bize gelip de benim dolmalarımdan yediyse, bu iki küçük detay ÇOK ilginç geliyor :) Hatta büyük bir çoğunlukta yaptığım bu dolmaların içinde "ne olduğunu?" soruyor :) Bunlar da Yunan yemista'sının -bence- "eksik" kalan yanları. Tabi bu benim fikrim ve zevkim...

Ben geçen gün biber dolması yapmıştım, fırında. Buradaki dolmalık biberler biraz daha kalın etli, biraz daha iri ve en çok sevdiğim yanı da genellikle çok renkli. Türkiye'de alışık olduğumuz incecik kabuklu yemyeşil biberlerden neredeyse hiç görmüyorum. Pazarda bulunanlar daha koyu yeşiller, kırmızılar, yeşil-kırmızı olanlar hatta sarı ve portakal renkliler - ki bunlar yaz ortalarında daha bollaşıyor. İşte benim aldığım biberler.
Ve Yunan usulü fırında pişmiş ama içinde Türk usulü fıstığı ve kuş üzümü olan dolmalar ;-)

Biber Dolması için malzemeler:
  • Fırın kabınızı tek sıra olarak dolduracak sayıda biber.
  • Biber sayısı kadar avuç pirinç (Biberler iri olduklarından ben bu ölçüyü tutturdum. Sizin kaç kilo bibere kaç kilo pirinç gider, diye başka bir oranınız varsa onu kullanın)
  • Bol kuru soğan (Bol derken, soğanların boyutlarına göre, orta boysa 4 veya daha fazlası)
  • 2-3 orta boy havuç
  • 2-3 orta boy olgun domates
  • Taze nane (yokken kurusu da idare edecektir, miktarı gönlünüze ve damağınıza kalmış)
  • Maydanoz (miktarı gönlünüze ve damağınıza kalmış)
  • 1 avuç kuş üzümü
  • 1 avuç çam fıstığı
  • Karabiber, tuz, azıcık tarçın
Dolmalık biberlerin hazırlanma faslını geçiyorum. Ben dolmaları tencerede yaptığım zaman, ister istemez tek sıra olamayacaklarından saplarını keser, ağızlarını annemin her zaman yaptığı gibi domates dilimleriyle kapatırdım. Fakat fırın kabında böyle bir derdimiz olmadığından biberlerin yalnızca içlerini boşaltıp saplarını bırakıyorum. Biberlerin görüntüsünde bütünlük bozulmamış oluyor. Domatesin lezzetinden de mahrum bırakmıyor, içine rendeliyorum.

Dolmanın içi için; önce soğanları, sonra yıkanmış pirinci kavuruyorum, rendelenmiş havucu ve domatesleri ekliyorum. Biraz suda beklettiğim kuş üzümlerini ve diğer koku veren otlarla baharatlarını ekleyip birazcık pişiriyorum. Çam fıstığını ayrı bir tavada yağsız olarak kavurup dolma harcına ekleyip güzelce karıştırıp tencereyi ateşten alıyorum. Biberlerin nasıl doldurulduğunu anlatmaya gerek görmüyorum. Fırın kabına dizdiğim biberlere birazcık su ekleyip, kurumaması için üstlerinden biraz daha zeytinyağı gezdirip sıcak fırına (170 derece) koyuyorum. Yaklaşık 45 dakikada pişiyor. Güzelce piştiğinin en güzel göstergesi, biberlerin içindeki pirinçlerin iyice pişip kabarmış olması.
Yanında yoğurtla veya cacıkla afiyetle yiyoruz!

Etiketler: , , ,

16 Comments:

Anonymous Adsız said...

Papatyacim,

firinda dolmaya bayilirim. Ve annemden baska pek kimsenin yaptigini sanmazdim, ama komsular yapiyormus. Ne guzel :)

Sevgiler

6/04/2006  
Blogger munevver said...

Papatyacığım,gözümün önüne getirebiliyorum.Bizim delikanlılar,biberin,patlıcanın kızarmış,hafif karamelize olmuş halini pek seviyorlar.Çerez gibi tüketiyorlar.Daha önce de belirttiğim gibi,senden farklı olarak biraz ocakta pişirip,sonra fırınlıyordum.Demek ki böyle de olabiliyormuş.Olsun,resim yok ama güzel olduğunu tahmin edebiliyorum.Ellerine sağlık.

6/04/2006  
Blogger tata said...

Sevgili Papatya,
Benim annem de kus üzümü,fistik koymazdi, hos ben de koymam ya. Kabagin, patlicanin icleri ufak ufak dogranir, ic malzemeye eklenirdi ve sonra da bir güzel firina verilirdi. Hem de ekmek firinina, odun atesinde bir güzel piserdi. Sonra babam anneme firin aldi, büyü bozuldu.
Sevgiler

6/04/2006  
Blogger Papatya said...

Sevgili Hande, Sevgili Tata,
aramızda fırında olmanın tadını bilenler olduğuna sevindim. Belki birazcık da "anne yemeklerini" anımsattı sizlere, di mi? Nedense annelerin yaptıkları gibi yapamayız asla. Ne yapsak aynı lezzet olmaz sanki...

Sevgili Münevver,
dolma fotoğrafları geç de olsa geldi. Tekrar uğrar da bakarsan, sizin delikanlıların da beğeneceklerinden emin olduğum bir görüntüyle karşılaşırsın...

Herkese sevgiler...

6/04/2006  
Blogger munevver said...

Papatya,gördüm.Ne güzel biberler..Közlenmişi de güzel olur herhalde....

6/05/2006  
Blogger Behiye said...

Selam Papatya, ben incecik,körpe biberlerden yapılmış dolmaya bayılırdım Türkiye'deyken. Burada kocaman biberleri görünce ve yaptığım dolma güzel olmayınca üzülmüştüm. Ama sarı,turuncu ve kırmızı renkli biberleri yemeklerimde bol bol kullanıyorum, hem renkleri hem tadları da güzel bence. Bu şekilde dolmayı da denemem lazım. Çok güzel gözüküyor. Teşekkürler güzel ve değişik tariflerin için:) Sevgiler.

6/05/2006  
Blogger Nezaket said...

Papatya cok guzel olmus. Ellerine saglik. Bende firinlanmis dolma yemistim ama Munevver Hanimin dedigi usulde pisiriliyordu. Ben ise aliskanlik zeytinyagli dolmayi hep tencerede pisiriyorum. Bir arada firinda yapayim. Etli dolmayida firinliyormusun?

6/06/2006  
Blogger Papatya said...

Sevgili Munevver, etli olduklarindan elbette bu biberler kozlenmeye de musaait. Ben genellikle "salcalik biber" dedigimiz kirmizi ve etli biberleri ocakta kozluyorum. Ama bunlar da kozlense renk renk tursusu hic de fena olmaz gorsel olarak. Iyi fikir! :) sevgiler...

Sevgili Behiye, renk renk biberlerle dolmayi bir de firinda dene... hem tadi hem de rengarenk goruntusu nefis oluyor. Sevgiler...

Nezaketcim, annem de dolmayi hep tencerede yapardi, biz de oyle ogrendik. Fakat firinda pismisini tattiginda o da cok begendi. Elbette etli dolma da firinda pisiriliebilir. Neden olmasin? Ben sahsen dolmanin zeytinyaglisini tercih ettigimden buna deginmemisim. Sagol hatirlattigin icin. Sevgiler..

6/06/2006  
Blogger Hanife said...

Merhaba,
Sitenizi yeni gordum ve gezdim, tum tarifleriniz cok guzel. Ellerinize saglik. KApari bulsam tarifinizi kesin deneyecgim. Dolmalar ve diger tum yemekler cok leziz gorunuyor. Linklerime ekleyebilir miyim sizi izninizle??
Sevgiler...

6/06/2006  
Blogger Papatya said...

Sevgili Hanife Hoşgeldin,
güzel sözlerin için teşekkür ederim. İzin istemek de ne demek? Çok mutlu olurum linklerine eklersen sayfamı :) Her zaman beklerim, sevgiler...

6/07/2006  
Anonymous Adsız said...

Very nice site!
health and fitness work from home jobs downloads software free com domain name ge appliance lexmark x85 printer scanner coppyer opperations manual hp officejet print cartridge 2000 bmw 323 ci convertible 12 week fitness plan call center in bangalore

7/22/2006  
Anonymous Adsız said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. » » »

2/21/2007  
Anonymous Adsız said...

That's a great story. Waiting for more. ford sales truck used Rings battle for middle earth cheat 220 1 generic diet pill 6 drug levitra sorder ionamin Arthritis pain relief joint pain relief glucosamine knee Super pop blocker sofware for free asian videos+free conferencing cell wholesale 1tramadol ultram Callcenter utrsutning Wooden head golf clubs chrysler concorde 1999 bulb replacement Bonsai potting soil Barcode reader schematic Jeep wrangler hoods Laser tattoo removal ft wayne Samburg tn crappie fishing

3/01/2007  
Anonymous Adsız said...

Keep up the good work » » »

4/24/2007  
Anonymous Adsız said...

oktayustam.com a da bu yemeği gönderin lütfen.

9/09/2008  
Blogger siirimsi said...

nefis görünüyor..dolma için fıstık nasıl kulanılır'a googleden bakarken buldum sizi..)

elinize sağlık komşu

9/07/2009  

Yorum Gönder

<< Home