Komşuda pişer bize de düşer

Eskiden evde pişenden yan komşuya tattırmak, sonra da tabağınıza koyulmuş yepyeni bir lezzetle bir gün komşunuzu kapıda buluvermek o kadar da ender bir şey değildi. Tabağınız elimde kapınızı çalıyorum... Bakalım bu size ne kadar tanıdık gelecek, komşuda pişenden size ne düşecek?!...

Pazartesi, Ekim 09, 2006

Balıklı Bamya

İzmir'de, bizim evde büyük bamyalar zeytinyağlı, minicik bamyalar da etli (genellikle kıymalı) pişirilirdi. Girit'e geldikten sonra burada, bamyayı zeytinyağlının yanısıra genellikle tavuklu pişirdiklerini görmek şaşırtmıştı beni. Ta ki birgün daha da ilginç bir kombinasyonu görünceye kadar: bamyanın balıkla birlikte ve tabi ki yine fırında pişirildiğini!

Bu sene birkaç kez biz de denedik ve çok beğendik. Fotoğraf çok net olmasa da sizlere değişik bir fikir verebileceğini düşündüm. Belki de hiç aklınıza gelemeyecek bu beraberlik, yalnız damağınıza hoş bir lezzet bırakmakla kalmayıp bamyanın fırında pişerken çıkardığı müthiş koku da bamya severlerin yüreğini hoplatacak derecede güzel! Hiç de az sayıda olmayan -nedenini de bir türlü anlayamadığım- bamya sevmeyenlere de diyebileceğim birşey yok. Onlar da belki fırında balığın uğruna bamyaya bir şans daha tanıyabilirler :)
Buradaki bamyalar, İzmir'de "bunlardan olsa olsa zeytinyağlı olur" diyeceğimiz kadar büyük olanlardan. İzmir'de Bornova bamyası diye satılan cinsten, boncuk gibi bamyaları zaten bulma şansınız yok. Aslında çoğunluğu iri bamyalardan olmak üzere içinde, orta boy bamyaların da bulunduğu koca yığınlar halinde satılıyor pazarda. İşin güzel yanı, buradaki pazarlarda herşeyi tek tek seçme şansımız olduğu gibi, bu ayrıcalığın, sabrınız ve zamanınız varsa bamya seçmek(!) için bile size tanınıyor olması. Yani, tezgahın önünde 1 saat dikilip de hepsi küçük parmağım boyunda bamyalar seçecekseniz kimse size karışmıyor, siz sonrasında, ellerinizin kaşınmasını göze aldıktan sonra... Manav bir kere teklif ediyor, bakıyor ki siz seçmeye niyetli ve azimlisiniz o zaman sizi bamyalarla başbaşa bırakıyor :) Belki de bamyaların irilerinin daha revaçta olmasından dolayı, "eh, sen küçükleri seçersen büyükleri kime satacağım ben?" gibi bir derdi yok. Kısacası, pazarda bamyalarınıza birazcık ekstra zaman harcayarak hepsini neredeyse aynı boyda seçip eve geliyorsunuz.

Bamyayla birlikte pişirmek için, fırında pişmeye ve fırın tepsimizin boyutlarına uygun herhangi bir büyük balığı alıp, porsiyonluk parçalara bölüyoruz. Ben büyükçe bir tavuk balığı kullandım. Gerekli diğer malzemeler de bir bamya yemeği için gerekli olan şeyler:
  • 1-2 büyük kuru soğan
  • Bol miktarda olgun domates
  • Birkaç diş sarmısak
  • Bir limon
  • Tuz, kara biber
  • Zeytinyağı
Önce zeytinyağında soğanı kavurup, rendelenmiş olgun domatesleri, birkaç diş sarmısağı ve bir limonun suyunu ekleyip bir sos hazırlıyorsunuz. Bu arada porsiyonluk parçalara ayrılmış balık dilimlerini fırın tepsisine diziyoruz. Balıkların etrafındaki boşluklara özenle seçtiğiniz bamyalarımızı yerleştiriyoruz. Sosunuz birazcık suyunu çekmeye başladığında ateşten alıp, fırın tepsisindeki balıklarla bamyaların üstüne döküp fırında 180-200 derecede pişiriyoruz.
Bamyaların kurumaması için domates sosunun içinde kalmaları daha iyi. Tepsinizin boyutlarına ve bamyanızın miktarına göre domates miktarını kendiniz ayarlayabilir, gerekiyorsa fırına koymadan önce biraz daha domates rendesi ekleyebilirsiniz. Bir süre sonra, piştiğinin kokusu kendini belli edecek nasılsa ;) Balıklar piştiyse tamam demektir!

Afiyet olsun!

Etiketler: , ,

30 Comments:

Anonymous Adsız said...

Merhaba papatya;

Bloğun uzunca bir zamandır büyük bir zevkle takip ediyorum. Tariflerini, yazılarını hoş buluyorum. -Kan mı çekiyor ne-
Hiç yorum yazmamıştım daha önce sana ama bamya söz konusu olunca ve detaylı güzel tarifini okuyunca yazmak istedim. artık yazın İzmire gidince şu iri iri kınalı bamyalardan alınca yapacağım tarifini.

Mutlulukla kal, sevgiler...

10/11/2006  
Blogger hayat said...

canım ben de egeliyim,aydınlıyım ve o büyük bamyaların yemeğine bayılırım.hatta kendi bahçemizde hep öylesini yetiştirirdik biz. ama hiç balıklısını duymamıştım ben de herkes gibi kıymalı veya zeytinyağlısını yaparım. balıklısı da denenmeye layık görünüyor ehh sende tadının güzelliğinden bu kadar bahsettikten sonra sorun yok,muhakkak bir gün denemelii...ellerine sağlık canım..

10/11/2006  
Blogger Behiye said...

Sevgili Papatya uzun zamandır görüşemedik. Bir bakmak istedim nasılsın diye:) Ben bamyayı sevmiyor olsam da ellerine sağlık, değişik bir ikiliymiş. Sevgiler.

10/11/2006  
Blogger tata said...

Papatya'cigim, ben de cok düskün degilim bamyaya. Cocukken annem yiyeyim diye pisirdikten sonra firina atar, üstlerini kizartirdi, ancak öyle yerdim. Simdi bamya delisi bir esle her türlüsünü yiyiyorum, fakat baliklisini hic duymamistim.
Ellerine saglik
Sevgiler

10/11/2006  
Blogger Berceste said...

Epey ilginc bir kombinasyon ama neden olmasin??? Hafif mayhos ve paluk birarada :) O kocaman bamyalari da ben bilmezdim, Ingiltere'de tanistim kendileri ile. Ilk evlendigimizde esim annesine takiliyordu, gelini bahceye yolla da toplayiversin sana bamya diye, meger epey zahmetli imis toplamasi, ellemesi, sehir cocugu ne bilsin :-P Neyse ki kayinvalidem insafli davranip bizim uyanigin sozunu dinlemedi.

10/12/2006  
Blogger Burcuk said...

Papatya cok ilginc gozukuyor:) denemek lazim kesin:)

10/12/2006  
Blogger kuzine said...

Günaydın;
Fırında dev fasulyelerinden denedim, şahane oldular, tarif için teşekkürler.

Sevgiler

10/12/2006  
Blogger munevver said...

Papatyacığım,bamyayı çok seven biri olarak,(z.yağlı,tavuklu,etli)balıklıyı hiç düşünmemiştim.Ama neden olmasın.Sayende bunu da öğrendik.Eline sağlık.

10/12/2006  
Blogger Bocuruk said...

Sevgili Papatya,
Ne kadar değişik bir tarif. Bu tarz tarifler insana değişik fikirler verebiliyor. Ellerine sağlık :)

10/12/2006  
Blogger Papatya said...

Mahzun Prenses teşekkür ederim :)

Pırtık,
bamya kızartmasını hintliler de yapıyor diye biliyorum ama ben hiç denemedim. İlginç olabilir...

Sevgili Hayat,
değil mi ki bamyayı seviyorsunuz balıklısı da denemeye değer bence.

Bamya sevmeyen Tatacığım ve Behiyeciğim
inşallah yakında sizlerin de damak zevkine uygun birşeyler yaparım :)

Berceste,
iyi ki insaflıymış kayıvaliden. Ben de bu yaz yakından arkadaşımın bahçesinde gördüm bamya bitkisini. Hatta çiçeğinin fotoğrafını "Toprak ana" başlıklı yazımda da yayınlamıştım. Gerçekten dikenli bir bitki..

Burcucum,
bamya seviyorsan denemelisin, tavuk balıkları bol olmalı Londrada di mi?

Sevgili Kuzine,
fırında fasulyeleri deneyip beğendiğinize sevindim :

Sevgili Munevver ve Bocuruk,
bana da çok değişik gelmişti bu tarif ilk kez duyduğumda... Denemeye değer.

sevgiler,
Papatya

10/13/2006  
Blogger LaMa said...

Ay cok degisik....

10/16/2006  
Blogger Nilüfer said...

Cok degisik bir tarifmiş her ikisini de severim. Balık ve bamya denemek gerek. Ellerine sağlık...

10/17/2006  
Blogger Hulya said...

cok guzel ama neden olmasin,ellerine saglik
maya'nin sayfasina baktim,basyildim.Allah nazarlardan saklasin

10/17/2006  
Anonymous Adsız said...

balık ve bamya!çok ilginç geldi bana ama anlattığına göre de güzel olmalı.ellerine sağlık.

tarifname.blogspot.com

10/17/2006  
Blogger kalimeero said...

papatya, ne guzel ismin/nickin var. sayfami ziyaretin icin tesekkurler. artik komsu olduk, firsat buldukca damlarim:) basarilar..

10/18/2006  
Anonymous Adsız said...

Merhaba, bamyayı çok severim ama ben zeytiyağlı olanını yani etsiz olarak. Belki bir gün balıkla denerim. Senin daha önceki tariflarinden briyamı denedim. Çok güzel oldu. Öpüyorum ilkay

10/18/2006  
Blogger Oya Kayacan said...

Papatya'cığım, 25 Ağustos tarihli Bamya & Karides Fırında yazımı okursan çok güleceksin. İzmir'in kocaman bamyalarını anlatmıştım... Link sütunumu ayarlayamadığım için link veremedim, kusura bakma...

10/19/2006  
Blogger Elit said...

Ellerinize sağlık çok güzel gözüküyor.Maya da çok güzel bu arada.

10/19/2006  
Blogger Hülya YILMAZ said...

balıkla bamyayı birlikte hiç düşünmemiştim ama niye olmasın? bol domates soslu olunca da nefis olur. denemek lazım. eline sağlık.

10/19/2006  
Anonymous Adsız said...

çok değişik bir yemek elinize sağlık Damağınızı, ruhunuzu ve çevrenizi tadlandıran, gerçekten güzel ve bereketli bir bayram diliyorum iyi bayramlar Ebru

10/22/2006  
Blogger Unknown said...

Selamlar Papatya, Bayram ziyaretinize geldim. Hayirli ve kutlu bayramlar dilerim. Kahire'den sevgilerle..

10/24/2006  
Anonymous Adsız said...

Papatyacığım,bayramını kutluyor,sağlık ve mutluluk diliyorum.
nanelimon.

10/25/2006  
Blogger munevver said...

Papatyacığım anonymous benim...

10/25/2006  
Blogger Dilek'ce said...

Sevgili komsu bizde de bamya vardi dün. GErci taze degildi fakat balikli bamya aklima geldi acaba tadi nasildir diye, aklimiza yeni seyler getirdin;)
Komsu gel artik! ARalari cok actin?

10/31/2006  
Anonymous Adsız said...

bamyanın her türlüsünü çok severim.ama balıkla hiç denememiştim.diğer tariflerinizide çok beğendim ellerinize sağlık.bakmak isterseniz bendede bamya çorbası tarifi var.

11/06/2006  
Anonymous Adsız said...

nerelerdesin

11/17/2006  
Anonymous Adsız said...

MERHABA
BEN SICAK MUTFAKLAR DAN OYLUM.EVET BAMYA YI GİRİTLİLER TAVUK VEYA BALIKLA YAPARLAR.HATTA BİR İPUCU DAHA VEREYİM ARAPSAÇINIDA SÜBYE İLE PİŞİRİRLER.AMA NEFİS BİR LEZZET DEĞİL Mİ??

12/20/2006  
Anonymous Adsız said...

Balık ve bamya birlikte pişirmek aklıma gelmezdi doğrusu. Çok güzel görünüyor ellerinize sağlık.
Cenk

4/03/2007  
Anonymous Adsız said...

Merhaba Papatya,

Siteni bugün farkettim, özlediğim yunan yemeklerinin pek çoğunu buldum burda. Bundan sonra en sadık müdavimlerindenim :)

Bilsen bilsen sen bilirsin diye yazıyorum. Atina'da kaldığım yıllar sürekli gittiğim bir tavernada annemin bana yıllarca yediremediği bamya yemeğini büyük bir iştahla yerdim. Aşçı teyzenin bazen tavukla bazen de zeytinyağlı yaptığı fırında pişirilen bu bamya yemeğini nasil özledim anlatamam. Aslında teyzeden tarifini almıştım ama bir türlü onunki gibi olmuyor. Bir yerlerde yanlışlık yapıyor olmalıyım. Çok özlediğim bu bamya tarifini bilse bilse Papatya bilir diye sana yazayım dedim.
Senin balıklı tarifin de güzel görünüyor onu da muhakkak denicem. Fakat tavuklu veya zeytinyağlı fırında bamya tarifini biliyor musun? lütfen yaz. bu arada Girit'e gelirsem seninle muhakkak görüşmek isterim.
sevgiler

5/31/2008  
Anonymous Yelda said...

Balikli bamya gercekten ilginc.

Bu arada senin siteni ben de linklerime ekledim.

Selamlar...

9/15/2009  

Yorum Gönder

<< Home